RESOLUCIÓ DE PROBLEMES

 Pitutín tenia 14 pavos en la granja y se les han perdudido 5? Cuantos tiene al final?

    1. Esbrina de quin tipus de problema es tracta: Estem davant d'un problema de canvi decreixent, amb incògnita a l'estat final.

    2. Escriu l'estructura del problema indicant on és la incògnita: L'estructura del problema és (14 - 5 = ?) La incògnita la trobaríem a l'estat final a causa que volem saber quants "pavos" té en Pitutín després de perdre 5. 

    3. Escriviu quines estratègies segueixen els infants implicats: Els infants utilitzen dues estratègies tot i que al final s'adonen compte que una d'elles no és la correcta. Utilitzen per una banda l'estratègia de treure (que és la correcta) i l'estratègia d'ajuntar tot. 

    4. Identifiqueu quins recursos materials utilitzen conjuntament amb l'estratègia i com els fan servir. 

ESTRATÈGIA D'AJUNTAR TOT: Aquesta estratègia la duen a terme amb els blocs multilink, i el que fan és agafar 14 blocs i després 5 blocs i els ajunten tots. Però en el moment de comptar tots els blocs s'adonen que en tenen més i fan el raonament que aquest número és impossible perquè si a Pitutin se li perden "pavos" no pot tenir més.

ESTRATÈGIA DE TREURE: Escriuen a la pissarra els nombres per no oblidar-se’n. A més, escriuen de manera automàtica la representació de la resta, tot i que no la utilitzen en les seves reflexions. 

    - La Sandra utilitza els cubs multilink per determinar el resultat, la recta numèrica per saber com s’escriu el nombre resultant i el paper per escriure aquest nombre. La Inés arriba a la resposta, però no sap argumentar la seva resposta. 

    - El Diego  utilitza els blocs multilink, fent una torre de 14 cubs, els quals va anar comptant d’un en un (no té el principi de la correspondència après), i una vegada té els 14 blocs, en treu 5, comptant llavors la resposta final.

    -  El Nacho escriu tots els números a la pissarra (de l’1 al 14) i n’ha tret 5 començant des de l'últim número escrit. 

    5. La nostra resolució
Nosaltres hem resolt aquest problema amb els reglets de Cuisinare, per aquest motiu el canvi de material ha suposat un canvi d'estratègia; en el nostre cas hem utilitzat l'estratègia d'assaig error perquè anàvem provant quin reglet feia que la segona columna fossi igual que la primera.

Primer de tot hem anat a buscar totes les regletes necessàries per conformar el número 14, un cop les hem tingut localitzades hem anat a buscar la regleta que representa el número 5. I finalment hem anat provant per veure quina regleta era la que ocupava l'espai restant. 

                                

                                               

En aquest document, podeu trobar nou problemes diferents dels quals es determina l'estructura, la solució, el tipus de problema, els possibles materials per solucionar-lo i l'estratègia de resolució.

1 comentario:

  1. Us dono l'enhorabona per aquest blog. Hi teniu recollida tota l'assignatura! És fantàstic! També pels vídeos i els enllaços als treballs. Molt complet.

    ResponderEliminar