Judith Martínez
En aquest blog es pot veure tot el nostre progrés i els aprenentatges adquirits durant l'assignatura les matemàtiques en el currículum d'educació infantil.
Ha sigut una assignatura curta, ja que dura un quadrimestre, però està organitzada de tal forma que aprens molts conceptes i teories, però sobretot un element a destacar són tots els recursos i materials que aprens per portar a terme les matemàtiques i les diferents activitats proposades a les aules d'educació infantil.
Realitzar aquesta assignatura m'ha ajudat a comprendre les matemàtiques d'una forma més divertida i vivencial, ja que el fet de poder tenir l'oportunitat de manipular els diferents materials, executar les activitats que he proposat i fins i tot portar a terme la instal·lació a una escola bressol, són experiències on he après molt individualment, però encara més he après la forma i la manera de fer en una aula amb diferents infants. També m'ha ensenyat a crear el material com ha sigut fer el nostre propi rekenrek.
Amb tota aquesta experiència he après la importància de les matemàtiques en la nostra societat i que estan en el nostre dia a dia, ja que es pot aprendre amb tots els materials que ens envolta. Sobretot en l'etapa 0-3 anys amb la panera dels tresors, la instal·lació que vam realitzar o el joc heurístic, són diferents exemples clars del fet que amb tots els materials hi podem aprendre algun concepte.
M'ha semblat molt interessant aprendre les matemàtiques d'una forma més visual, perquè he après la base de tots els processos cognitius que fan els infants per adquirir certs elements. Poder saber com van adquirint aquests coneixements i les diferents etapes que trobem, ja que quan siguem mestres són conceptes que hem de tenir adquirits, per saber en quin moment evolutiu i cognitiu està cada infant.
Sóc conscient que no ha sigut un any normal i s'han adaptat moltes de les propostes, ja que per exemple quan vam anar al laboratori a jugar amb els diferents materials, que estaven preparats en cada racó, va ser una llàstima no poder jugar amb tots els recursos didàctics. Però hem pogut dur a terme les activitats de manera conjunta, i he après molt amb les meves companyes i aquest aprenentatge de manera col·lectiva m'ha omplert molt.
Finalment destacar les dues experiències que més m'han agradat i omplert han sigut crear materials per treballar els blogs lògics i el treball inespecífic, ja que m'han donat l'oportunitat de pensar una proposta i portar-la a terme, ja que he après molt durant tot el procés de creació del material.
Ha sigut una assignatura curta, ja que dura un quadrimestre, però està organitzada de tal forma que aprens molts conceptes i teories, però sobretot un element a destacar són tots els recursos i materials que aprens per portar a terme les matemàtiques i les diferents activitats proposades a les aules d'educació infantil.
Realitzar aquesta assignatura m'ha ajudat a comprendre les matemàtiques d'una forma més divertida i vivencial, ja que el fet de poder tenir l'oportunitat de manipular els diferents materials, executar les activitats que he proposat i fins i tot portar a terme la instal·lació a una escola bressol, són experiències on he après molt individualment, però encara més he après la forma i la manera de fer en una aula amb diferents infants. També m'ha ensenyat a crear el material com ha sigut fer el nostre propi rekenrek.
Amb tota aquesta experiència he après la importància de les matemàtiques en la nostra societat i que estan en el nostre dia a dia, ja que es pot aprendre amb tots els materials que ens envolta. Sobretot en l'etapa 0-3 anys amb la panera dels tresors, la instal·lació que vam realitzar o el joc heurístic, són diferents exemples clars del fet que amb tots els materials hi podem aprendre algun concepte.
M'ha semblat molt interessant aprendre les matemàtiques d'una forma més visual, perquè he après la base de tots els processos cognitius que fan els infants per adquirir certs elements. Poder saber com van adquirint aquests coneixements i les diferents etapes que trobem, ja que quan siguem mestres són conceptes que hem de tenir adquirits, per saber en quin moment evolutiu i cognitiu està cada infant.
Sóc conscient que no ha sigut un any normal i s'han adaptat moltes de les propostes, ja que per exemple quan vam anar al laboratori a jugar amb els diferents materials, que estaven preparats en cada racó, va ser una llàstima no poder jugar amb tots els recursos didàctics. Però hem pogut dur a terme les activitats de manera conjunta, i he après molt amb les meves companyes i aquest aprenentatge de manera col·lectiva m'ha omplert molt.
Finalment destacar les dues experiències que més m'han agradat i omplert han sigut crear materials per treballar els blogs lògics i el treball inespecífic, ja que m'han donat l'oportunitat de pensar una proposta i portar-la a terme, ja que he après molt durant tot el procés de creació del material.
Anna Muntal
Després d’haver cursat aquesta assignatura considero que he pogut obtenir una gran diversitat d’aprenentatges. En primer lloc, m’ha permès conèixer i saber ubicar en el currículum, els continguts i objectius matemàtics presents els quals m’han servit per tenir una orientació a l’hora d’elaborar les diferents tasques en aquesta assignatura, però també penso que aquest coneixement m’ha servit de cara a un futur per a poder crear un recurs matemàtic adequat a l’edat i les necessitats dels infants. Paral·lelament, tenir en compte aquests aspectes m’ha servit alhora per saber seleccionar materials i crear diferents contextos a l’aula. De fet, considero essencial el fet que hàgim pogut entrar en contacte amb materials didàctics diversos com ara els blocs lògics, els blocs multilink, el rekenrek, entre altres, ja que d’aquesta manera no ens hem centrat en un material únicament, sinó que també hem tingut l’oportunitat de contemplar les diferents possibilitats i usos que se’n poden donar a cadascun d’ells, atès que tal com hem pogut comprovar, entre altres utilitats, també estan enfocats a resoldre una problemàtica determinada i fer que els infants de manera indirecta estiguin elaborant operacions aritmètiques sense adonar-se d’aquest fet.
Així doncs, és interessant que a educació infantil puguem adonar-nos del paper que prenem tan primordial, ja que som nosaltres qui assentem les bases perquè els infants puguin iniciar-se en aquest coneixement matemàtic. En aquest sentit, també personalment m’ha permès veure com les matemàtiques estan presents en el nostre dia a dia. Així doncs, els infants sempre d’alguna manera es troben identificant qualitats d’algun objecte, classificant diversos elements, operant amb altres, etc. En relació amb aquesta presència de les matemàtiques de manera quotidiana, he pogut observar com els infants no només poden aprendre a partir del material didàctic, sinó a través de les activitats quotidianes, com per exemple quan l’infant en el penjador ha d’identificar el seu ganxo a partir de la seva fotografia, perquè pugui penjar la jaqueta. A banda de les activitats quotidianes, també he pogut veure com és possible treballar a partir dels objectes del nostre entorn (material inespecífic) els quals es poden trobar, tot seguint uns criteris, a la panera dels tresors, en una instal·lació determinada, a les safates d’experimentació, entre altres.
A més a més, a part de la relació que s’estableix entre les matemàtiques i el nostre entorn, aquesta assignatura m’ha permès conèixer els processos i mecanismes que elaboren els infants per arribar a una solució determinada, per mitjà de l’ús de diferents materials i recursos, tal com hem esmentat anteriorment.
A més a més, a part de la relació que s’estableix entre les matemàtiques i el nostre entorn, aquesta assignatura m’ha permès conèixer els processos i mecanismes que elaboren els infants per arribar a una solució determinada, per mitjà de l’ús de diferents materials i recursos, tal com hem esmentat anteriorment.
Isabel Ruano
Les matemàtiques en la meva opinió abans de l'assignatura em semblaven una matèria difícil de tractar amb els infants, potser a causa dels últims records que tinc que eren aspectes bastant complexos a escala cognitiva i per aquest motiu al principi de l'assignatura no hagués sabut com aplicar-lo amb els infants a banda de dur a terme operacions molt senzilles.
Gràcies a l'assignatura de Les matemàtiques en el currículum d'educació infantil, que he de dir que tenia grans expectatives envers ella i les he complert tots, he pogut aprendre com transmetre aquests coneixements als infants i sobretot conèixer diversos materials i recursos per aplicar les matemàtiques a l'aula d'una manera molt útil. També m'agradaria destacar, que durant aquests mesos he pogut comprendre la gran importància que tenen les matemàtiques en el nostre dia a dia, i en especial la logicomatemàtica, i la cosa important que és transmetre aquest sentiment als infants i presentar-les d'una manera atractiva i simbòlica perquè molts d'ells segur que en el moment que escolten matemàtiques segur que els venen inseguretats, pors... per tot el que han sentit als adults d'elles.
Un altre aspecte que m'agradaria destacar és la metodologia emprada durant la realització de l'assignatura. Destaco molt positivament el fet de dur a terme les sessions molt més pràctiques que teòriques a causa que aquest fet m'ha permès comprendre molt més els processos cognitius que realitzen els infants per dur a terme operacions matemàtiques que per nosaltres semblen molt lògiques. A banda d'això, m'ha agradat el fet que després de cada bloc de continguts, anéssim al taller a conèixer materials perquè considero que ha sigut el més enriquidor de l'assignatura; gràcies a aquest fet des de la meva experiència surto molt més preparada que si únicament haguéssim vist els materials a través de fotografies o ens hagueres anomenat el nom sense manipular-lo perquè tot i la Covid-19 crec que les estructures de les sessions estaven molt bé estructurades.
Un dels últims aspectes que m'agradaria són destacar els treballs, però sobretot el portafolis. Aquest treball, tot i que a principi de curs em va semblar una mica complicat i no sabia per on agafar-lo he de confessar que durant la seva realització m'ha sigut de gran ajuda per posar ordre a tots els nous coneixements i a la vegada endreçar-los juntament amb les meves companyes.
Per últim puc afirmar que em sento amb prou confiança i una gran motxilla de materials, dinàmiques, activitats... per entrar en una aula d'infantil a compartir tots aquells coneixements que tinc envers les matemàtiques.
Sara Sánchez
Aquesta assignatura m'ha ajudat a conèixer en més profunditat aspectes sobre les matemàtiques a educació infantil. Endinsant-me de ple en el tipus de matemàtiques que es treballen des de una escola bressol, com ara amb la panera dels tresors, el joc heurístic, instal·lacions, etc.
He après que es poden fer matemàtiques amb qualsevol cosa, de manera que no es necessiten molts recursos per ensenyar als infants, només es necessitarien ganes i un objectiu per a començar a treballar.
I és que a més del material pròpiament preparat didàcticament per a l'aprenentatge de les matemàtiques també podem comptar amb els materials naturals que proporcionarà la natura, el material inespecific, com fulles, pinyes, carbasses, caixes, i al cap i a la fi, aquells elements que en un primer moment no han estat pensats per a aquests aprenentatges i que poden ajudar als infants a entendre les seves qualitats i atributs i començar a conèixer algunes de les nocions com les de gruixut/prim, llarg/curt, dins/fora. Per altra banda també es podrien treballar amb les activitats quotidianes i començar a relacionar qualitats, classificar-les, aparellar-les, observar els canvis etc.
He pogut conèixer altres materials per treballar les matemàtiques que considero que durant el meu pas per l'escola primària no vaig fer servir perquè no ens les van proporcionar i que per tant la matemàtiques per a mi van ser més abstractes, avorrides i tradicionals que no pas pels nens que han pogut utilitzar qualsevol d'aquests materials. Tot i tenint en consideració el seu grau d'implicació a partir de contextualitzar les activitats que anessin a realitzar per aconseguir un major grau d'implicació i aprenentatge significatiu, aspecte que jo no recordo haver experimentat. Així que considero que el model d'ensenyament ha avançat una mica deixant enrere el model tradicional que portàvem per a dur a terme un altre model més projectat a treballar per projectes i amb una dinàmica molt més activa i motivadors que la primera.
Així que a través d'aquesta assignatura he pogut experimentar de primera mà amb alguns dels materials presentats, com el renkerek, els multilink, amb material preparat didàcticament, amb els blocs lògics i les seves etiquetes, etc. Aspecte que trobo molt valuós per a un futur pròxim on jo estigui davant de tota una classe d'infants.
He après que es poden fer matemàtiques amb qualsevol cosa, de manera que no es necessiten molts recursos per ensenyar als infants, només es necessitarien ganes i un objectiu per a començar a treballar.
I és que a més del material pròpiament preparat didàcticament per a l'aprenentatge de les matemàtiques també podem comptar amb els materials naturals que proporcionarà la natura, el material inespecific, com fulles, pinyes, carbasses, caixes, i al cap i a la fi, aquells elements que en un primer moment no han estat pensats per a aquests aprenentatges i que poden ajudar als infants a entendre les seves qualitats i atributs i començar a conèixer algunes de les nocions com les de gruixut/prim, llarg/curt, dins/fora. Per altra banda també es podrien treballar amb les activitats quotidianes i començar a relacionar qualitats, classificar-les, aparellar-les, observar els canvis etc.
He pogut conèixer altres materials per treballar les matemàtiques que considero que durant el meu pas per l'escola primària no vaig fer servir perquè no ens les van proporcionar i que per tant la matemàtiques per a mi van ser més abstractes, avorrides i tradicionals que no pas pels nens que han pogut utilitzar qualsevol d'aquests materials. Tot i tenint en consideració el seu grau d'implicació a partir de contextualitzar les activitats que anessin a realitzar per aconseguir un major grau d'implicació i aprenentatge significatiu, aspecte que jo no recordo haver experimentat. Així que considero que el model d'ensenyament ha avançat una mica deixant enrere el model tradicional que portàvem per a dur a terme un altre model més projectat a treballar per projectes i amb una dinàmica molt més activa i motivadors que la primera.
Així que a través d'aquesta assignatura he pogut experimentar de primera mà amb alguns dels materials presentats, com el renkerek, els multilink, amb material preparat didàcticament, amb els blocs lògics i les seves etiquetes, etc. Aspecte que trobo molt valuós per a un futur pròxim on jo estigui davant de tota una classe d'infants.
Meritxell Tesifón
Les matemàtiques són un element clau en la nostra societat per a la vida quotidiana, ja que es troben en gairebé qualsevol activitat. Des de ben petita m’han agradat molt les matemàtiques, i de fet és una de les assignatures que sempre m’ha anat bé, ja que m’encanten els jocs de lògica i la resolució de problemes. Per aquesta raó, vaig iniciar aquesta assignatura amb unes expectatives molt altes.
Ara per ara, en haver-la acabat, puc assegurar que no ha estat com m’esperava, encara que això no significa que no hagi estat enriquidora. Ben bé al contrari, m’ha agradat especialment anar fent activitats amb diversos materials, posant en pràctica tot allò que anàvem aprenent de manera teòrica. Tanmateix, crec que ha estat una de les assignatures més afectades per les dificultats afegides per la pandèmia de la Covid-19, ja que no podíem compartir material, ni utilitzar-lo diverses persones alhora.
Tot i això, ha estat una bona experiència poder veure diferents materials amb els quals treballar les matemàtiques de diferents maneres. Els que més m’han sorprès són els Blocs Multilink i el Rekenrek, ja que no els coneixia, o no en sabia el seu nom específic, i m’han semblat realment útils per treballar amb els infants. Per altra banda, ja coneixia els reglets de Cuisenaire i els Blocs lògics de Diennes, però no havia pogut tenir l’oportunitat d’experimentar amb els materials i de pensar activitats per les quals siguin útils. Alhora, crec que ha estat realment divertit i enriquidor poder crear els nostres propis blocs lògics. Penso que és el treball que més m’ha agradat, sobretot pel fet de poder-lo compartir amb totes les companyes, i de veure les idees de la resta de grups, les quals crec que van ser molt didàctiques.
Pel que fa al treball en grup, crec que ha estat molt difícil anar fent les tasques a causa del confinament, però alhora estic contenta amb la dinàmica de grup, ja que, tot i les dificultats i l’angoixa de l’acumulació de treballs, hem anat fent de mica en mica els treballs totes juntes. I penso que totes les tasques les hem acabat fent amb molta dedicació, i estic contenta del resultat final, sobretot perquè sé que ha estat un començament de curs difícil.
Així doncs, en conclusió, crec que esperava una assignatura diferent, però que ha estat igualment interessant de fer-la. Inclús potser m’agradaria aprofundir més en aquesta didàctica, veient més materials possibles i veient-ne la seva aplicació a una aula d’infantil. Segurament aquest interès prové d’una bona experiència amb les matemàtiques quan era petita, potser per una persona docent que em va animar a seguir tenint motivació per les matemàtiques. Així doncs, espero poder ser capaç de ser aquesta persona docent per als futurs infants.
Ara per ara, en haver-la acabat, puc assegurar que no ha estat com m’esperava, encara que això no significa que no hagi estat enriquidora. Ben bé al contrari, m’ha agradat especialment anar fent activitats amb diversos materials, posant en pràctica tot allò que anàvem aprenent de manera teòrica. Tanmateix, crec que ha estat una de les assignatures més afectades per les dificultats afegides per la pandèmia de la Covid-19, ja que no podíem compartir material, ni utilitzar-lo diverses persones alhora.
Tot i això, ha estat una bona experiència poder veure diferents materials amb els quals treballar les matemàtiques de diferents maneres. Els que més m’han sorprès són els Blocs Multilink i el Rekenrek, ja que no els coneixia, o no en sabia el seu nom específic, i m’han semblat realment útils per treballar amb els infants. Per altra banda, ja coneixia els reglets de Cuisenaire i els Blocs lògics de Diennes, però no havia pogut tenir l’oportunitat d’experimentar amb els materials i de pensar activitats per les quals siguin útils. Alhora, crec que ha estat realment divertit i enriquidor poder crear els nostres propis blocs lògics. Penso que és el treball que més m’ha agradat, sobretot pel fet de poder-lo compartir amb totes les companyes, i de veure les idees de la resta de grups, les quals crec que van ser molt didàctiques.
Pel que fa al treball en grup, crec que ha estat molt difícil anar fent les tasques a causa del confinament, però alhora estic contenta amb la dinàmica de grup, ja que, tot i les dificultats i l’angoixa de l’acumulació de treballs, hem anat fent de mica en mica els treballs totes juntes. I penso que totes les tasques les hem acabat fent amb molta dedicació, i estic contenta del resultat final, sobretot perquè sé que ha estat un començament de curs difícil.
Així doncs, en conclusió, crec que esperava una assignatura diferent, però que ha estat igualment interessant de fer-la. Inclús potser m’agradaria aprofundir més en aquesta didàctica, veient més materials possibles i veient-ne la seva aplicació a una aula d’infantil. Segurament aquest interès prové d’una bona experiència amb les matemàtiques quan era petita, potser per una persona docent que em va animar a seguir tenint motivació per les matemàtiques. Així doncs, espero poder ser capaç de ser aquesta persona docent per als futurs infants.
Gràcies! Molt bona feina!
ResponderEliminar